Viltwol

Standaard

Dit is eigenlijk een pilot-project voor het masterproject van huisgenoot N., zij kwam met het idee om een hoes voor haar i-pad te breien van viltwol. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van viltwol gehoord, maar ik was natuurlijk meteen enthousiast en na een bezoek aan ‘ons’ handwerkwinkeltje was ik helemaal bij. Viltwol is redelijk dikke, stugge wol waarmee je iets kan breien, het vervolgens in de wasmachine gooit en dan komt het er 30% kleiner en helemaal ‘vervilt’ weer uit.


Ik besloot om maar weer eens een hoesje voor mijn telefoon te maken. Je moet de viltwol een beetje los en met dikke breinaalden breien (ik heb breinaald 10 gebruikt). Het was even een hele toer om uit te rekenen hoe groot ik mijn lapje moest breien omdat het dus nog zou krimpen, uiteindelijk werd het een lapje van 17 bij 20 cm.

Het lapje heb ik dubbel gevouwen en in telefoonhoesjes-vorm dicht genaaid. Dit ging de wasmachine in…


… en na twee snelle wasjes op 40 graden kwam het er zo uit! (Het is nu ongeveer 13 cm lang en 7,5 cm breed, maar nu is ie dus dubbelgevouwen dus als lapje zou het 13 bij 15 zijn, dus ik geloof dat die 30% dan aardig klopt?)

Het resultaat is een mooi viltig hoesje, je ziet bijna niet meer dat het gebreid is.

Helaas is het wat te dik en te stevig voor een telefoonhoesje, maar ik denk dat het precies goed is voor een i-padhoes! En ik zag op google dat mensen er hoedjes, sloffen en tassen van breien, zoiets wil ik zeker nog een keer doen. (foto’s van de i-padhoes volgen nog, als huisgenoot N. het daar ook mee eens is)

»

  1. Ik sta er nog steeds versteld van en ben blij dat het is gelukt.
    En huisgenoot N is het ermee eens hoor! ;-)

  2. zou je dan een grote lap kunnen breien, wassen en dan de lap knippen om er iets anders van te maken? Of valt het dan uit elkaar?

  3. Het valt een beetje tegen met de zachtheid Leonie, je mag wel een keer voelen. En Karin, ik weet niet of dat kan, ik ben wel bang dat het uit elkaar valt als je het knipt… Misschien moeten we dat een keer proberen.

Geef een reactie

