Veelzijdige stoffen riem in 8 stappen :) (sort of tutorial)

Standaard

Tijdens het inspiratie-surfen naar patchwork kwam ik een heel leuke riem tegen waarvan ik dacht: dat moet heel makkelijk te maken zijn! En omdat het zo simpel is lijkt het me leuk om in detail uit te leggen hoe ik hem gemaakt heb, dan kunnen jullie hem namaken als je dat leuk vindt.

1. Ik heb eerst een ‘patroon’ gemaakt door mijn omvang te meten op het smalste punt -want ik wil niet dat de punten van de riem over elkaar liggen- en  een mooie breedte te kiezen (hou er rekening mee dat hij smaller wordt doordat er boven en onder ongeveer een cm af gaat als je hem aan elkaar naait (mijn naaicursus zou zeggen: hou rekening met het naaibeslag)). Mijn patroon is een rechte reep, maar nu hij af is denk ik dat hij mooier op het lichaam aan zou sluiten als je er meer een kromme lijn van maakt.2. Knip het patroon 2x uit. Het leek mij leuk als de riem aan één kant een rustige, wat nette effen kleur te geven en de andere kant een vrolijke kleur. Doordat de riem met touw/lint wordt vastgebonden kan je hem in de taille en op de heup dragen! Ik heb een donkerblauwe stof met een donkerblauw patroon en een heel mooie stof waarbij de kleuren in elkaar over lopen.

3. Vervolgens heb ik uit vlieseline een ietsjes smallere reep geknipt; vlieseline is voor de stevigheid.

4. Leg de stof met de mooie kanten op elkaar, en de vlieseline erop en naai de lagen netjes op elkaar vast.  Houd de uiteinden open!5. Keer de stof binnenste buiten zodat de mooie kant aan de buitenkant te zien is.

6. Op dit punt heb ik de riem voorzichtig gestreken en geperst (met een natte doek ertussen). 7. De uiteinden heb ik dichtgenaaid met de hand en er een stuk dikke veter in gezet. Om dit netjes te doen is het meest lastige punt. Wat ik heb gedaan is de uiteinden omgeslagen en alleen in dit omgeslagen deel genaaid. Omdat dit totaal onbegrijpelijk klinkt waarschijnlijk heb ik geprobeerd het te tekenen:De lichte kleur betekend dat het een omgeslagen deel is van de stof, hopelijk maakt dit het duidelijk..

8. Aan het uiteinden van de veter ga ik een grote ronde kraal zetten, maar die heb ik nog niet gevonden.

»

  1. Leuke riem Lee! Ik weet niet of ik het nu helemaal snap (vooral dat plaatje vergt nogal veel van m’n ruimtelijk inzicht), maar wie weet ga ik hem een keer zelf maken en dan kom ik er vanzelf achter of het lukt…